Wat zijn de trends in kerstgeschenken?

‘’Een pizzapan kan echt niet meer‘’ Kaarsjes, schaaltjes, een belevenis in de regio… waar kun je deze kerst mee aankomen bij je personeel? In de infographic was te zien wat de Nederlandse werknemers graag willen, maar wat zijn de trends op het gebied van kerstgeschenken? Vos en Setz Kerstgeschenken BV, van het online label Kerstpakketten XL, heeft daar al vijftien jaar ervaring mee. Vos en Setz vertelt wat de beste keuzes zijn voor 2015.
Werkgevers kunnen bij ons traditionele kerstpakketten bestellen, maar kunnen hun personeel via ons ook zelf een cadeau uit laten zoeken. We zien dat kerstpakketten nog altijd het populairst zijn, 75 procent van onze klanten kiest daarvoor.’   Dingen met een stekker De werknemers die zelf een cadeau mogen uitkiezen blijken niet voor de meest spectaculaire cadeaus te gaan. ‘In onze Top 5 zie je altijd huishoudelijke apparaten terug, dingen met een stekker. Ook decoratieve producten zoals kaarsjes en etagères scoren goed, evenals parfums en badtextiel. Een verklaring is dat het producten zijn die eens in de zoveel tijd aan vervanging toe zijn.’ In een traditioneel kerstpakket treffen mensen graag een hapje en een drankje aan. ‘Vorig jaar bleken borrelpakketten erg populair en we verwachten dat deze trend dit jaar doorzet. Of je nou single bent, met z’n tweeën of een gezin hebt, lekker snaaien met een wijntje is altijd fijn. Ook de zogeheten samenwerkingspakketten doen het goed. Daarin zitten bijvoorbeeld spelletjes of spulletjes waarmee je samen kunt tafelen. En duurzame pakketten doen het goed, dat komt vooral doordat overheden verplicht zijn duurzaam in te kopen.’
  Champignonplakjes Als je het pakket voor 80 tot 90 procent vult met eten, dan zit je goed. ‘Dat weten we omdat we de ontvangers altijd vragen feedback te geven op het pakket. Het moeten wel producten zijn die na de kerst op zijn. Kies dus niet voor vreemde dingen. Een pesto met een gekke smaak of een potje champignonplakjes staat in april nog in de kast,’ Een aantal jaar geleden waren chocoladefonduesets en pizzapannen erg populair. ‘Maar daar kun je nu echt niet meer mee aankomen. Dat gebruik je één keer en dan verdwijnt het naar zolder. De spullen moeten bruikbaar zijn. Denk aan een kaasplank als onderdeel van een kerstpakket vol lekkernijen. Toen wij vijftien jaar geleden begonnen, hadden we een handgemaakte aardewerken schaal in ons assortiment, vol producten om een Indische maaltijd te maken. Dat koloniale was toen in, maar het is niet meer van deze tijd.’   Size matters Hoewel ontvangers het waarschijnlijk nooit hardop zullen toegeven, geldt voor kerstpakketten ‘size matters’. ‘Grote en zware pakketten worden altijd goed ontvangen. Als een werknemer voel je je gewaardeerd als je ermee naar huis loopt. Natuurlijk moet de inhoud wel aanspreken, maar meet een groot, zwaar pakket heb je als werkgever de eerste klapper al gemaakt.’
 
 
 
 
Bron: De Zaak 2015 “Kennisnetwerk voor ondernemers”